Overnight Oats

Overnight_oats

Nybakt bröd, nykokta ägg, cappuccino, morgontidningen, lugn musik och nyborstade tysta barn. Nej. Så ser inte våra vardagsmorgnar ut. Så för att man ska orka prångla in små, klibbiga och lealösa händer in i fingervantar och cykla i motvind behöver man ha något smidigt i magen eller som belöning när man väl pustar ut på kontorsstolen. Overnight oats är som en kall yoghurt/gröt/chiapudding som man kan variera på massvis av olika sätt och som dessutom är smidig att ta med!

Overnight oats (1 port)

  • 1 dl havregryn (eller råg- bovete- eller dinkelflingor)
  • 1 dl mjölk (eller mandel- eller havremjölk)
  • 1 dl naturell yoghurt
  • 1 msk chiafrön
  • valfri smaksättning, t ex vaniljpulver, kanel, ingefära, kardemumma, kakao eller honung
  • valfri frukt eller bär, t ex hallon, blåbär, äpplen, mango, nektariner, bananer
  1. Blanda havregryn, mjölk, yoghurt, chiafrön i en tallrik eller burk.
  2. Smaksätt nu eller senare med valfria kryddor eller frukt/bär.
  3. Låt stå i kylen över natten.
  4. Toppa ev med mer krydda eller frukt/bär.
  5. Ät!

 

En kommentar Lägg till

Kommentera