Veckomeny v33|16

DSC_1960

Skolstartsvecka för barnen och vi drar igång veckan (något försenat) med fem rätter.

Måndag: 
Fish & chips med blomkålsbollar och ärtor

Tisdag:
Thaigryta med röd curry och ris, fast vi väljer att byta ut kycklingen mot sojastrips.
Recept från Zeinas Kitchen

Onsdag:
Pasta med spenat, fejcon och riven prästost
Recept från Allt om Mat

Torsdag:
Laxpaj med spenat
Recept från Kriis Kitchen

Fredag:
Vegetariska wallenbergare med mos, ärtor och skirat smör, fast vi väljer att göra den på Quorn-färs.
Recept från Köket

Våra veckomenyer innehåller inte kött eller kyckling men ofta länkar vi till recept där vi helt enkelt byter ut köttet mot något vegetariskt alternativ men det gör ni såklart som ni själva vill.

2 kommentarer Lägg till

  1. Madeleine skriver:

    Hej,
    vilken fantastiskt fin hemsida ni har! Mycket inspirerande =)
    Jag ser att ni skrivit att er mat inte består av varken kött eller kyckling, är det helt och hållet? Hur kommer det sig? Och hur tycker ni barnen påverkas av det? Hur kompenserar ni tex. förlust av vitaminer och mineraler (t ex. järn och B-vitamin) som ju finns i köttprodukter? Tycker ni de vegetariska alternativen är bra och goda? Ni verkar äta en del sojaprodukter. Har för mig att de vegetariska ”köttprodukterna” är aningen dyra, är det så?
    Tack för att ni inspirerar med er fina blogg.

    1. karrowinqvist skriver:

      Hej Madeleine, vad kul att du gillar vår sida! Oj det var många och bra frågor, ska försöka svara så gott jag kan.. Det stämmer, vi lagar i princip aldrig kött eller kyckling hemma och det är något som vuxit fram gradvis, vi började med någon vegetarisk dag i veckan och sen blev det mer och mer.

      Den främsta anledningen för oss är att vi upplever att vi mår mycket bättre av att utesluta rött kött och kyckling, vi känner oss piggare och friskare. Några andra anledningar är att många djur (inte alla såklart) inte behandlas med den värdighet vi tycker dom förtjänar, köttproduktion i stor skala är dåligt för miljö och klimat.

      B-vitamin är inga problem eftersom vi äter bl.a. fisk, skaldjur, ägg och mejeriprodukter och järn får vi också i oss när vi äter baljväxter och spenat.

      Vi upplever inte att sojaprodukter är dyrare, jag kollade på Mathem där t.ex. 500 g sojafärs som kostar ca 22 kr och 500 g nötfärs kostar 55 kr (eller 80 kr om man vill ha ekologisk). Både kött och sojaprodukter är ganska smaklösa i sin ”grundform” så det handlar ofta om att krydda rätt.

      Barnen har aldrig ätit helt vegetariskt, när dom var riktigt små åt dom barnmat med kött och nu äter dom inte vegetariskt i skolan så den vegetariska mat vi lagar hemma är bara en del av deras kost. Vi hoppas att dom själva kommer välja huvudsakligen vegetariskt så småningom men det är upp till dom.

      Tack för att du kommenterade!

Kommentera